En liten bok om spel

[2000-03-19] Gästkrönikör Magnus Carlbaum:

Så här ska spelen vara

Någon annan babblar

Okej, så grafiken pressas hela tiden framåt till att nå maximal realism. Men rummen då? De har sackat ohjälpligt efter. Låt mig exemplifiera: Du kutar runt där i Unreal Tournament och brassar hejdlöst till höger och vänster.

Pang! Så skjuter du skallen av en annan lirare så att hans kropp blir stående på plats ett par sekunder, i pur förvåning av att ha blivit huvudlös för att sedan segna ned.

Sedan tar du sikte med granatgeväret på nästa lirare, håller inne avfyringsknappen så länge det bara går för att avlossa full salva. Booom! Salvan missar honom eller henne precis och tar i väggen. Väggen får en ful svart fläck men annars inte en repa ens. Samma med alla glasytor. Dom är inte skottsäkra- dom är totalt oförstörbara, även för nukleära vapen som Redeemern (japp- det finns ett målsökande kärnvapen i UT). Då blir jag inte sådär värst impad av puffran. Kärnvapen mitt arsle.

Team Fortress 2 som kommer snart har äntligen gjort slag i det som jag länge efterlyst: Talchat under spelet. Och inte bara det, din karaktär du spelar mimar till det du säger också. Toppen- alla som spelat first person shootem ups på nätet, sedan Quake vet att chatmöjligheterna blir väldigt begränsande då man dör om man står still i mer än en sekund. Och skulle man hinna skriva något så är medspelarna så himla upptagna med att själva inte dö så de hinner inte läsa det du skrivit (tacka vet jag Myth).

Talchat är en absolut nödvändighet för fps spelen.

Oni som också ska vara "på gång" har byggnader designade av arkitekter. Även detta berömvärt. Men fortfarande. Byggnader som tål mer skit än Stålmannen kommer aldrig att kännas särskilt spännande.

Jag efterlyser härmed Realstruktur. Om 12 spelare hoppar runt i ett rum och skjuter besinningslöst med Maskingevär så ska väggarna ta stryk. En M-16 ska kunna skjuta genom en vanlig tunn skiljevägg, osv.

Realstrukturen skulle på så vis kunna utnyttjas mycket strategiskt och, om man inte passar sig, skulle saker och ting kunna gå riktigt åt helvete.

Exempel 1: Rasar en bärande vägg efter ett par direkt träffar av granatkastare så riskerar en logisk/realistisk del av byggnaden att kollapsa över spelarna.

Ex2: Träffars elledningarna i väggen av salva eller förstörs av explosion, på flit eller av slump, så slocknar vissa delar av byggnaden och det blir dags att ta fram ficklamporna.

Ex3: Träffas vattenledningen så... Ja ni förstår resten. Kan vara rätt häftigt att stå där i källaren i mörkret med stigande vatten och göra ett last stand mot fienden som kryper allt närmare.

Ex4: I den verkliga världen så existerar det möbler. Sätt in dessa i spelen för göta petter. Träflisor ska yra om bordet träffas och stoppningen ska dala som snö i rummet om någon sprängt soffan. Själv har jag alltid velat spränga teven.

Behöver jag säga mer? Jag tror inte det. Ta nu spelen till nästa nivå.

Låt mig storma ett ockuperat hyreshus.

Låt mig fajtas på kontoret och se kopieringspapperet yra genom luften då xerox maskinen fått sig en direktträff.

Och även om jag är därute i rymden och strider igen så svär jag vid att även en alien måste sitta ned någon gång- där borde finnas stolar.

Önskelistan kommer att få en fortsättning. Som konsument är jag ännu inte nöjd. När grafiken har blivit så här bra som den är nu så har även bristerna blivit så mycket tydligare.

Ha det nu kul därute på nätet. Klart att du kan spela en gång till.

Klaus Saltz

Klaus (aka Magnus Carlbaum) grundade klanen WCC


startsida

om boken

länkar

arkiv



till sidtopp